Bouppteckningen – första steget innan du kan sälja eller tömma ett dödsbo

Här har vi samlat information så att du får en tydlig bild av hur bouppteckningen går till, och vad du bör tänka på.

Innehållsförteckning

Fler inlägg

Bouppteckning, en praktisk nödvändighet

Att tömma eller sälja ett dödsbo är ofta en praktisk nödvändighet, men också något som sker i en känslig livssituation. Innan vi på Urent kan hjälpa dig att ta hand om bohag, värdera tillgångar eller förbereda bostaden för försäljning eller städning behöver bouppteckningen vara klar.

I det här inlägget förklarar vi vad du som kund behöver tänka på innan vi kan påbörja vårt arbete.

Vad är en bouppteckning?

En bouppteckning är en juridisk sammanställning av alla tillgångar och skulder som fanns i dödsboet den dag personen avled. Det är också det dokument som visar vem som har rätt att företräda dödsboet.

Bouppteckningen ska skickas till Skatteverket och måste vara registrerad innan något arv kan delas ut eller att egendom säljas.

Läs mer: Vad händer med bostaden vid dödsfall

När måste bouppteckningen göras?

Inom 3 månader från dödsfallet ska bouppteckningsförrättningen hållas.
Inom 4 månader ska den vara inskickad till Skatteverket.

Behöver ni mer tid? Det går att ansöka om anstånd från Skatteverket.

Hur går en bouppteckning till?

Här är stegen i korthet:

1. Samla in uppgifter

Börja med att samla in information om:

  • Bankkonton och värdepapper
  • Fastigheter eller bostadsrätter
  • Skulder och lån
  • Pensionsutbetalningar eller försäkringar
  • Viktiga dokument (testamente, äktenskapsförord)

2. Kalla till bouppteckningsförrättning

Detta är ett möte där man går igenom dödsboets tillgångar. Du måste kalla:

  • Samtliga dödsbodelägare
  • Eventuella universella testamentstagare
  • Minst en av två förrättningsmän (utomstående, ej arvtagare)

Tips: Det går att ta hjälp av jurist eller begravningsbyrå som håller i förrättningen.

3. Fyll i bouppteckningen

Skatteverket har en blankett att fylla i. Den ska innehålla:

  • Den avlidnes personuppgifter
  • Lista på arvingar
  • Förteckning över tillgångar och skulder
  • Underskrifter från förrättningsmän

4. Skicka in till Skatteverket

Bouppteckningen skickas till Skatteverket för granskning och registrering. När den godkänts får ni tillbaka ett registrerat original (detta är nu dödsboets ”legitimation”).

Varför är bouppteckningen viktig?

Utan en registrerad bouppteckning kan du inte:

  • Genomföra arvskifte
  • Ta ut pengar från dödsboets konton
  • Sälja eller överlåta fast egendom

Kontakta oss

Har du frågor eller vill du boka ett kostnadsfritt besök? Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt. Vi ser fram emot att hjälpa dig!